Annons
Facebook

Ang B-blod

Skrivet av Lisa Nordlund (lisa.nordlund69@gmail.com) den 18 februari 2016 kl. 10:57

Hej! (det gick inte att svara på tidigare inlägg så därför skrev jag här ett eget)

Jag tycker också att det är mycket märkligt att man inte vill avla på B-blod. Varför "ska" hannen vara A/A eller A/B-blod och inte B-blod? Det finns väl inte något som säger att B-blod är sämre än A-blod, annat än att ungarna kan riskera att dö vid födseln om det blir krock på blodgrupperna hos föräldrarna. Det många inte vet som parar sin A/B-blod-hona med en hane som har A/B-blod, är att då kan ungarna födas med B-blod. Och vill man sedan i framtiden avla på denne underbare kattunge som "råkar" ha fått B-blod, ja då finns det inte några hannar inom birmavärlden för alla har A eller A/b-blod. Inom andra kattraser kan man lätt hitta en B-blodshanne om man söker efter det, men inom Birmavärlden så pratas det mycket tyst om det. Varför?? Även vi människor föds med olika blodgrupper och inte är väl vissa sämre för det? Alla blodgrupper behövs, inte minst för att bevara denna underbara ras frisk och inte ha inavel. Jag håller med Viktoria som tidigare skrev om B-blod och eftersöker MER information om detta med B-blod och titran-halter. Vad gäller? Vem vet? Skulle även önska att det inom Birmans "avelshanneutbud" även finns B-blodiga sådana - precis som det finns inom andra kattraser. Du som vet något mer om detta "problem" - snälla, berätta för oss andra och delge oss din kunskap.

Med vänlig hälsning,

Lisa Nordlund

Svar

Sv: Ang B-blod

Skrivet av Satu (satudays@gmail.com) den 18 februari 2016 kl. 11:00
Provar att svara.