Annons
Facebook

Kattkompis

Skrivet av Gäst: Maria Lemon (maria.lemon@orebro.se) den 17 maj 2016 kl. 20:23
Jag har en kastrerad  Birmahona på 8 månader och jag funderar på att skaffa en kompis till henne. Är de generellt enkla att sammanföra med en ny liten kisse? Vad är bäst, en hona eller en hane? Vad är viktigt att tänka på vid introduktionen? Andra tips och råd? 

Tack på förhand.  

Svar

Sv: Kattkompis

Skrivet av Fd medlem: Jessica@Shinseina den 22 maj 2016 kl. 21:33
Och det här med revir är något man bör ta hänsyn till när man skaffar en ny katt. Se till att det redan innan finns flera mat-/vattenskålar, kattlådor samt liggplatser (gärna med höjd). Det minskar risken för att den ena katten blir blockerad från att äta och gå på toa av den andra, samt att den kan "komma undan" om den känner sig trängd.

När man har tagit hem sin nya katt är det viktigt att den får vara ifred från den första katten medan den utforskar sitt nya hem. När den verkar tillfreds kan man prova att släppa ihop dem. Ibland är mötet helt odramatiskt, men ofta tar det några dagar innan de accepterar varandra. Ibland kan det ta ännu längre tid.

Jag brukar ha katter som ännu inte accepterat varandra åtskilda när jag inte är hemma och på natten. På det sättet får båda katterna några timmar där de kan äta, sova och gå på toa i lugn och ro. 

Lycka till med din nya katt!

/Jessica

Sv: Kattkompis

Skrivet av Fd medlem: Jessica@Shinseina den 22 maj 2016 kl. 21:32
Hej Maria!

Min uppfattning är att birman generellt är en social katt som uppskattar sällskap av såväl katter som andra djur. Som alltid får man komma ihåg att katter är individer och det finns de som föredrar livet som ensamkatt.

Personligen skulle jag rekommendera en hankatt om du tänkt ha den endast som sällskapskatt (alltså inte avla på den), dels för att hankatter är enklare att kastrera (lägre risk och kostnad då ingreppet är mindre) samt att de oftast är mer tillgivna och mindre reserverade än honor. 

Eftersom katter har en lite mer komplicerad gruppdynamik än flockdjur kan det vara svårt att säga om det gör skillnad om den nya katten är hona eller hane. Min erfarenhet är att det inte spelar så stor roll. Däremot är det oftast enklare med kastrater än fertila katter då de är mindre konfliktbenägna och nöjer sig med ett mindre revir.

forts. nästa svar