Annons
Facebook

När har katten vuxit färdigt?

Skrivet av Jesdid (lena.nilsson1967@gmail.com) den 1 maj 2016 kl. 22:29
Hej
Jag undrar hur länge en birma växer. Kommer liksom inte ihåg från min förra birma.
Min birma-kílle är snart 9 månader och ser ut som en fullvuxen katt och väger 4 kg. Har fått veta att täckningen (färgen) utvecklas ända upp till 2-3 års ålder.
Tacksam för svar!

Svar

Sv: När har katten vuxit färdigt?

Skrivet av Fd medlem: Jessica@Shinseina (jessica.e.hogberg@gmail.com) den 15 maj 2016 kl. 13:55
Hej!

Det är säkerligen en del individuella variationer, men min uppfattning är att själva storleken inte ändras särskilt mycket efter 8 månader. Man brukar anse att en katt som är äldre än 12 månader är vuxen, tex är det lämpligt att gå över till vuxenfoder. Däremot sker definitivt en fortsatt utveckling, som du redan påpekat utvecklas färgen men även pälskvalité och katten kan även bli grövre i benstommen. Katter som används i avel kan ändra sig något efter parning eller kull, jag har bland annat hört att hanar som går i avel "breddar" mera i ansiktet. När katten är två år kan man nog anse att den är "färdig", men många säger även att birmor bara blir vackrare med åren.

Så vad det gäller din kille så skulle jag anta att han inte kommer att bli så mycket större och det låter som en bra vikt för en birmahane.

Fortsatt lycka till med din katt!

Vänligen
Jessica