Annons
Facebook

Nybliven birmaägare

Skrivet av Gäst: Linda Eliasson (lindaeior@gmail.com) den 24 maj 2018 kl. 16:57
Hej!

Jag har hastigt och lustigt fått överta en birmapojke (fem år, kastrerad) och undrar om det är något särskilt jag behöver tänka på? Jag har haft europeiska korthårskatter i evigheter och har ingen som helst erfarenhet av birma. Han har bott hos mig och mina två européer i en vecka nu, och det går hyfsat bra, även om det är lite fräs och surande mellan varven. Jag har läst en del om deras temperament och överallt står de att de är lugna och anpassningsbara, men Sigge verkar vara en väldigt bestämd kille (jag blev rejält fräst åt vid ett försök till kloklippning nyss) - är det vanligt för rasen? 

Har kammat honom någon enstaka gång sedan han kom, men det verkar inte behövas så mycket som jag trodde det skulle, och han fäller ingenting jämfört med de andra två. Han väger ungefär 3.8 kilo, vilket känns pyttelite för mig, men han verkar ha fint hull och är pigg och frisk.

Hans tidigare ägare har ingen livförsäkring på honom utan bara veterinärvård - vad är ett lämpligt livbelopp? 

Tacksam för tips om vad jag behöver tänka på! 

😊

Svar

Sv: Nybliven birmaägare

Skrivet av Annika Myhrberg (toscabelles@telia.com) den 25 maj 2018 kl. 09:30

Hej!
Du kan behandla din birma likadant som dina andra katter, de är inte speciella på det sättet. ;-)
Birman är en ganska lugn ras men det är förstås individer de också så bestämdheten kan variera. Det här med kloklippning skulle jag vilja säga är väldigt individuellt. Några av mina katter bryr sig inte alls medans en inte gillar det så där kan det bli lite fräs och "brottningsmatch".
Det lugnar sig nog i din kattflock när katterna har vant sig vid varann lite mer. Det är inte ovanligt med fräs och surande, men man bör förstås hålla lite koll så det inte urartar för mycket.

3.8 kg låter ganska lite för en kastrerad hane men katternas storlek varierar så är han bra i hullet så är han nog av den mindre modellen bara.
Extremliten är han ändå inte, vikten brukar annars kanske ligga runt 5 kg på en hane.

Det där med livbeloppet är nog bäst att du kollar med ditt försäkringsbolag. Jag tror beloppet sätts till inköpspriset men sen räknas det väl ner med tanke på ålder osv.

Lycka till med din birmakille!

/Annika
Kassör, Birmasällskapet