Annons
Facebook

Priset på Helig Birma.

Skrivet av Gäst: Anna Åsemyr (imloved75@gmail.com) den 4 december 2016 kl. 10:38
Hej 😊 

Jag undrar vad en Helig Birma kostar idag?
Läste en annons i en köp och säljgrupp på Fb som säljer ej stambokförda birmakattungar på 5500:-.

Mvh Anna

Svar

Sv: Priset på Helig Birma.

Skrivet av Lena Nordström (shenandoahs@telia.com) den 6 december 2016 kl. 18:02
Vi får inte glömma bort att det finns fler förbund än SVERAK som är verksamma i Sverige. Men det är viktigt att få den officiella handlingen på att katten är registrerad i ett förbund.

Sv: Priset på Helig Birma.

Skrivet av Fd medlem: saan (minabirmor@gmail.com) den 4 december 2016 kl. 12:42

Först och främst, en raskatt utan stamtavla är en huskatt och inget annat. 

Varför är det så viktigt med en stamtavla kanske du undrar, jo stamtavlan är ett bevis att katten är registrerad i Sverak och att de katter som är föräldrar och bakåt är katter av samma ras. Dessutom följer uppfödaren vissa regler som är ett skydd för dig som köpare. Kattungen har fått sina vaccinationer, det finns veterinärintyg, den är id-märkt och så vidare.

Priset på en birma vad jag känner till är från 7000 kr och uppåt (beroende på om den håller för utställning eller inte). Det kan säkert finnas de som tar lite mindre.

Självklart tycker jag du ska köpa en birma med stamtavla och inte stödja de som säljer BYB, det är alltför ofta dessa katter inte har ett bra liv.