Annons
Facebook

Skaffa kattunge när man har en äldre katt?

Skrivet av Gäst: Helena Ahlin (helle132@hotmail.com) den 8 november 2020 kl. 23:28
Hej!
Jag har en katt på 15 år som är väldigt tillgiven mig. Väldigt mattig, om man säger så, extremt gosig o behöver uppmärksamhet när jag kommer hem från jobbet! 
Sover alltid på min arm om nätterna och ligger alltid i famnen när det är soffahäng framför tvn! 💕
Hon är väldigt vis o förståndig, hon vet vad hon får o inte får göra! 
Lyssnar på mig, när jag försöker hjälpa henne! 

Min fråga och nyfikenhet är om jag vågar skaffa en kattunge nu, så Zessie som 15åringen heter kanske kan "lära" upp kattungen lite.. 
Eller kommer Zessie må dåligt över att det kommer in en ny katt o tar hennes matte ifrån henne, lr uppmärksamhet på nåt sätt? o hennes lugna tillvaro? 

Hoppas att nån med erfarenhet kan svara... 
Önskar tips!
Tack på förhand! 
Mvh, Helena! 

helle132@hotmail.com

Svar

Sv: Skaffa kattunge när man har en äldre katt?

Skrivet av Annika Myhrberg (toscabelles@telia.com) den 9 november 2020 kl. 12:29
Hej!
Det är svårt att ge något generellt svar på din fråga. Alla katter är individer och reagerar olika.
Personligen skulle jag nog inte skaffa någon ny katt om katten har varit ensamkatt under de 15 åren. Låt henne fortsätta sitt lugna pensionärsliv med sin matte som hon älskar. En kattunge är "jobbig" och kräver uppmärksamhet och hon är tvungen att dela med sig av dig. Å andra sidan kanske hon tycker det är kul med sällskap och tar sig an den nya kattungen, det vet man ju inte i förväg....
Jag har själv utökat familjen med nya kattungar trots att jag har haft äldre katter. Det har alltid gått bra även om gamlingarna sällan brytt sig speciellt om den nya i varken positiv eller negativ bemärkelse, men då har det ju alltid funnits 6-7 katter hos mig så det är mer en liten flock. En ensamkatt kan nog reagera annorlunda. Men det finns säkert lika många erfarenheter som det finns katter.
Viktigt iallafall om du bestämmer dig för att skaffa en ny katt är att du fortsätter att ge Zessie lika mycket uppmärksamhet så hon inte känner sig utanför. För din egen del kan det ju vara bra att ha en ny katt på plats redan då den dagen kommer då den gamla katten inte lever längre. Det är så jag har tänkt om jag ska vara ärlig, står inte ut med tanken på ett "tomt hus" och tvingas plocka bort alla kattsaker osv, det skulle kännas fruktansvärt att behöva göra mitt i sorgen efter en älskad katt.

Lycka till!
/Annika Myhrberg