Annons
Facebook

Svar ang B-blod

Skrivet av Satu (satudays@gmail.com) den 18 februari 2016 kl. 09:32
Hej Viktoria,
(kunde inte svara på ditt inlägg så lägger upp svaret här istället)

Vilken soppa. De på JBV vet uppenbarligen inte vad de sysslar med, ang blodgrupper för katt. Jag föreslår att du iaf skriver ett brev till styrelsen för BIS, om inte de svarar dig här, och de dem bena upp dina frågor, såsom de hänvisat dig att göra på JBV. Kontakta även de berörda uppfödarna som själva har B-blod, bakom din katt, och fråga hur de gått tillväga? Ni kanske tillsammans kunde agera på något sätt? Inte vill de väl lämna dig i sticket ensamt?  Enligt genetiker Niini Tirri är de olika blodgrupperna behövliga, inte minst för att de breddar ut genuppsättningarna på vår extremt homogena ras. Olika broggrupper= olika genuppsättningar. Vi kommer aldrig kunna bli "av med" b-blod utan att utarma vår ras till en grad som inte bidrar till något bra. Dessutom undrar jag hur många kattungar det BEVISLIGEN fötts som tappat svanstippen eller dött PGA mammans b-blod? Folk har en tendens att skylla på b-blod så fort kattungar dör av oklara anledningar detta oavsett om de testat honan ifråga eller ej. Många helt enkelt struntar i att blodgruppera, ändå vimlar det inte birmor utan svanstipp. jag iaf aldrig sett dem.

Svar

Sv: Svar ang B-blod

Skrivet av Satu (satudays@gmail.com) den 18 februari 2016 kl. 12:07
Hej Viktoria. Nu går det tydligen att svara igen :) Var nått strul med forumet innan. Jag menar även de som har A/b katter kan få b-avkommor som det nu har blivit.  Det kommer bli så även i fortsättningen och inget fel eller konstigt med det, men det låter hemskt om uppfödarna numera rakt av kastrerar sina tilltänkta avelsdjur bara pga blodgruppen :(.  eller rekommenderar andra göra samma sak. Vi har en del b-blod hos birman som även behövs. Hoppas att JBV ser över sina dumma regler som innebär ökat inavel hos flera raser. Olika blodgrupper är naturligt.  Vi behöver inte ha två parallela avelslinjer heller enbart baserad på blodgrupp. Eller kanske de som förespråkar det kunde göra sig till känna och begrunda sina tankar?

Sv: Svar ang B-blod

Skrivet av ViktoriaG (viktoria_grape@hotmail.com) den 18 februari 2016 kl. 11:57
Till en början tack för ditt svar. Till saken hör att de som har fött upp honan resp hanen inte själva har rent B blod i sina katter och som sagt så är min "mamma" katt A till blodgrupp via blodprov men bärare av B blod vilket inte syns när man testar på bara blod, hankatten likaså. Jag har alltså haft "otur". Därför är det ingen av dom som har varit utsatt för detta tidigare och därför finns inte mycket hjälp att få, det känns som att man att man står väldigt ensam i det här. Ingen vet eller vill ge sig till känna, rådet man får är i stort sett, köp ny hona så slipper du eländet... 

/Viktoria