Annons
Facebook

Vikt på 8 månaders?

Skrivet av Gäst: Christine Nordström (christine.nord@gmail.com) den 19 oktober 2016 kl. 19:58
Jag har birmakatter, varav en som är 8 månader. 

Hon väger redan 2980 gram och veterinären sa (vid kastreringen) att vi bör hålla koll på hennes vikt. Hon har ökat 200 gram på 6 veckor. 

Är det för mycket? :-k 

Hon får torrfoder 60 gram om dagen. Applaws som är spannmålsfritt för vuxna. Fritt på blötfoder, hon äter endast gourmet, allt annat ratar hon.

Hon är mycket pigg och leker.

Svar

Sv: Vikt på 8 månaders?

Skrivet av Fd medlem: Jessica@Shinseina den 30 oktober 2016 kl. 19:05
Hej!

Jag tycker att din katt låter normalviktig om hon inte är väldigt liten till storleken.
Den typiska birmahonan skulle jag säga väger 3-3.5 kg. 

Jag tycker däremot att du ska fortsätta väga henne regelbundet så ser du om vikten planar ut eller om hon fortsätter öka. 

Här finns några bra illustrationer att jämföra med så man får en uppfattning om katten är normalviktig: http://www.thecatsite.com/t/213862/ideal-weight-for-cat

Lycka till med din katt!

Sv: Vikt på 8 månaders?

Skrivet av Jesdid (lena.nilsson1967@gmail.com) den 29 oktober 2016 kl. 15:32
Hej!
jag kan inte svara på om det är för mycket, men min birmapojke vägde 3200 g när han kastrerades vid 6 månaders ålder. Nu är han drygt 1 år och jag har tidigare vägt honom regelbundet men det går inte nu för vågen går bara till 5 kg och han har passerat 5 kg... Veterinären har sagt att han är inte överviktig men vi får hålla koll på honom.

Ett tips är att aktivera katten. T ex att köpa sele och koppel och gå ut eller att hon springer inomhus.

Ett tips på blötfoder är Canagan. Det är helt spannmålsfritt och min katt älskar det. Det är burkar på ca 70 gram men det är rätt dyrt. Kostar kring 13 kr per burk. Min katt får det ibland och torrfodret vi ger honom är Pure Natural som inte innehåller så mycket spannmål som annat foder. Du kanske inte ska ge honom adultfoder innan hon är 1 år och sen ge henne foder för kastrater.

Lycka till!